Jejak Langkah

Jejak Langkah

Pergilah nak, sejauh yang kau bisa. Tandakan jejakmu, kemanapun kau melangkah. Lihatlah keagungan dan keindahan bumi Allah yang lain. Terasahlah kelembutan dan kesantunan pikirmu.

Tataplah nak, di sana banyak pelajaran yang akan kau dapati. Dari riuhnya irama kehidupan. Sorak Sorai kegembiraan atau tangis pilu kepedihan. Resapi, hayati, sampai engkau merasakan sari patinya.

Dengarlah nak, setiap nyanyian alam. Di sana tersimpan makna dari kandungan ayat-ayat Nya. Tafakuri, satukan keberadaan hati dan pikiranmu di sana. Ketenangan akan mengikuti langkahmu.

Rasakanlah nak, desiran lembutnya, menguatkanmu. Terjagalah segenap panca indramu. Manis itu bukan untuk melenakanmu, begitupun pahitnya, janganlah membuatmu terpuruk. Pintar- pintarlah mengolah rasa, di sana akan kau temui keselarasan.

Satu- satu kau mulai jejak langkahmu. Jejak yang akan menjadi saksi hidupmu. Cendana kesturi tebarkan aroma, atas kisah keabadian. Dalam rangkaian doa dan kerhidoan.

Tandailah sebagai kenangan. Pada setiap titik masa. Jenuh, bahagia, takut, bosan, adalah kumpulan rasa. Jangan kau hiraukan, tetaplah satu pada tujuan, ikutilah arah jejak langkahmu, sampai titik pemberhentian terakhir kau temukan.

Teruntuk anakku

rumahmediagrup/ anisahsaleh

Pixabay